tisdag 30 oktober 2012

Magnolior i färg

Min äldsta Magnolia är från 2000 och heter Elisabeth. En blekgul rätt så stor buske idag, men den höll på att gå till rådjursmat och rådjursfejning och den var nog inte mer än 1 dm när jag räddade den.
Jag har under åren köpt säkert ett tiotal Magnolior som sturkit med vid rådjursfejningen. Men nu har jag lärt mig att skydda dem, ialla fall de flesta.





Med hjälp av Lennart Söderbergs bok om Magnolior och Ipaden har jag fösökt hitta namnen på de magnolior jag har idag. ett tiotal kan jag namnet på men jag har minst två som jag inte känner till. När manköper magnolior på växtmarkander så är det ju oftast egna hybrider.
 
Detta är en av flickmagnoliorna Susan heter hon. Hon stod tillsammans med en större variant på Älvsjömässan, ett år, men har nu växt till sig rejält. Susan står i ren lerjord, vilket inte är det bästa kanske, men det är den jord som finns hos mig. När den blommar så här på bar kvist ser den nästan ut som ett stort påskris med fjädrar.
Gunnebert köpte det större exemplaret men jag ha glömt att fråga hur hon mår.

1 kommentar:

  1. Jag har ingen tur med Magnoliorna jag. Den enda som frodas är just 'Susan.' De andra växer otroligt långsamt och så betraktas de som mat, med jämna mellanrum, av elaka typer. Nu kom jag på en till som klarar sig fint. Det är Magnolia stellata 'Rosea King'. Jag önskar att jag hade lika fina Magnolior som du!

    SvaraRadera