fredag 7 september 2012

Pulsatillor

Pulsatillor var ett tag en av mina favoriter, jag frösådde en hel del och köpte även många plantor de har nu börjat växa till sig i trädgården och blommar fint på våren.
Det sägs att det ska vara färska frön, men jag har provat båda delarna och även ett år gamla frön går bra.Det brukar finnas en hel del i frölistorna att välja på.

Mosippan, Pulsatilla vernalis, trivs hos mig i kanten av torvblocket. I motljus är den oemotståndlig med håren som fångar både ljus och fukt.




 Backsippan, Pulsatilla vulgaris, finns i många olika färger och former. Det tar några år för den att växa till sig. Den växer bäst hos mig ett grus och sandparti. På Gotland vid sandstränder kan du hitta den i sitt naturliga sammanhang.


1 kommentar:

  1. De är ljuvliga, pulsatillorna! Man kan ha hur många som helst!/pia

    SvaraRadera